نگاهی به اهم مطالب سر مقاله‌های 4 سال گذشته آیینه یزد و سخنی با نمایندگان مجلس

رضا سلطان زاده

مدیرمسئول

هفته نامه آیینه یزد

حضرت علی بن الحسین(ع) پیشوای چهارم شیعیان به پیروان خود اینگونه آموخته است آنگاه كه در پیشگاه عدل الهی عرضه می‌دارد:
پروردگارا تا وقتی مرا زنده بدار كه در راه اطاعت تو صرف شود و اگر قراراست عمرمن چراگاه شیطان گردد جانم را بستان.1
با یكصد و نود و یكمین سرمقاله، پنجمین سال انتشار آیینه آغاز می‌گردد و در این ستون طی مقالاتی، به حق از دلاوری ها، پایمردی‌های رزمندگان و ایثارگران و آزادگان و خانواده‌های معظم آنان تجلیل به عمل آمده و از نهادها و ارگانهایی كه صادقانه برای پیشرفت شهر و دیار و در نهایت ایران اسلامی دلسوزی و تلاش می‌نمایند و از خدمات ارزنده كاركنان و كارگران و عموم مردم تقدیر و ستایش گردیده است.
پیشرفتهای علمی، پزشكی و نظامی كه با كوشش و جدیت وهمت دانشمندان و نخبگان حاصل شده، تمجید شده است.
روزنامه نگار وظیفه دارد با رعایت حرمت افراد و احترام به شخصیت آحاد مردم برابر با قانون مطبوعات و حفظ قداست قلم بدون مصلحت اندیشی در نوشته‌های تحلیلی و مستند، اقدامات مدیران اجرایی را در حد اطلاع نقد و بررسی نماید و بدون وابستگی به حزب و دسته‌ای از مداحی و تعریف بیجا خودداری كند تا در ردیف افرادی قرار نگیرد كه حضرت رسول اكرم (ص) درباره آنان، فرمودند:«به صورت متملقان و ستایشگران خاك بیفشانید» 2
در این صورت است كه مردم و خوانندگان احساس می‌كنند، اصحاب رسانه به وظیفه اسلامی و اجتماعی خود پای بند هستند و از این روش عدول نمی‌كنند.سعی شده است آنچه تاكنون در این ستون نگاشته شده برهمین اساس باشد و بخواست پروردگار باز هم این روش اسلامی ادامه خواهد یافت.
«وظیفه حكومت اسلامی است كه مردم را به فقر نكشاند تا سر از كفر و بی اعتقادی در نیاورند مسئولان حكومتی به متكاثران و سرمایه داران و صاحبان غنای وافر نزدیك نگردند . . . بر حكومت اسلامی واجب است كه در قلمرو مسائل مالی چنان برنامه ریزی كند كه فقر و مسكنت از سراسر جامعه رخت بربندد و در توزیع ثروت و امكانات كار و فرصت‌ها چنان به عدالت رفتار كند كه همه مردم بی نیاز شوند و باید هماره از این پرهیزد كه اغنیا و سرمایه داران -به صورت آشكار یا نهانی- شغل‌های دولتی نداشه باشند.3
به همین سبب مكرر از فقر، گرانی، بیكاری و ناهنجاریهایی كه به سبب ناتوانی مادی در جامعه به وجود آمده و موجب درد و رنج فراوان مردم تا بعضاً كشتن و فروختن دختران و پسران در زندگی شده به ویژه بخاطر تبعیض كشنده و نگران كننده مطالبی نوشته شده است.
ویلاها و كاخ‌های سربه فلك كشیده در برابر دخمه ها، گودها، كوخ‌ها و درنهایت اختلاف طبقاتی آشكاردر جامعه درآن حد است كه گاهی قیمت ماشین سواری عده‌ای از ثروتمندان و یا بعضی از نوكیسه‌ها در صنف‌های مختلف گاهی از مزد 60-50 سال یك كارگر بیشتر است.
بارها از اعمال غیرقانونی استانداری یزد در موضوع به اصطلاح ساماندهی مصالح ساختمانی، دریافت عوارض از طرف شهرداری بدون اینكه برابر با ضوابط مراحل اداری و قانونی آن طی شده باشد، اجحاف سازمان نظام مهندسی یزد به سبب وجوهی كه به عناوین مختلف از مردم اخذ نموده، نحوه تقسیم بودجه‌های استانی، سپردن كار به بعضی از مدیران ناآشنا و كم تجربه از جمله انتقادهایی است كه نسبت به دستگاههای اجرایی استان ابراز گردیده ولی متاسفانه پاسخی و اقدامی در این موارد به عمل نیامده، یا این هفته نامه از نتایج آن بی اطلاع است. مردم حق دارند و می‌خواهند بدانند با توجه به اینكه بیش از پنج سال از عمر دولت نهم و دهم گذشته تا امروز چند واحد مسكن مهر به متقاضیان یزدی تحویل شده است.
انتقاد از تعطیل نمودن ادارات در روزهای رسمی، بحث خشكسالی و زیانهای جبران ناپذیر آن، رسیدگی به وضعیت بیمارستانها و مراكز بهداشتی، مورد بحث این هفته نامه بوده كه این پرسش‌ها نیز بی پاسخ مانده است.طرح سئوال از رییس جمهور كه چگونه مقام اجرایی می‌تواند، ملوانان مجرم انگلیسی را با هدیه و كت و و شلوار آزاد كند؟
چرا رییس جمهور در خردادماه 1388 برخلاف شعار عدالت پروری ومهرورزی سه میلیارد ریال به یك موسسه آموزشی در یزد اهدا نمود كه چه بسا با اختصاص یكصدم این مبلغ، بعضی از مسئولان مراكز آموزشی از تعطیلی و یا ورشكستگی نجات پیدا می‌كردند.
در این ستون رفتار و عملكرد بعضی از ادارات بررسی و از بكارگیری معلمان شركتی در مدارس یزد اعتراض شد. بعد از چندماه وزیر آموزش و پرورش با ادامه كار این قبیل معلمان جلوگیری نمود.
درج و نشر این گونه مقالات سبب شد عده‌ای از روسای ادارات از توزیع و پخش آیینه در بعضی از مراكز تحت امر و مدیریت خود جلوگیری نمایند.
اینكار خواننده را به یاد دستور ناصرالدین شاه به اعتمادالسلطنه وزیر و روزنامه خوان او می‌اندازد، اعتماد می‌نویسد:« شنبه اول محرم 1303 ه .ق، در روزنامه طمس (تایمز) لندن تفصیلی نوشته بودند . . . ترجمه نمودم و به شاه دادم، خیلی متفكر شدند فرمودند: كتابچه را بسوزان !! 4
بعد از انتخاب نماینده مردم شهرستان یزد و صدوق درمجلس شورای اسلامی درخواست گردید یكی از برنامه‌های نماینده یزد این باشد تا ظلمی كه در تقسیم بندی شهرستانهای استان و اختصاص نماینده به هر شهر و بخش در دولت اصلاحات در حق مردم مركز استان روا داشته شده جبران و احقاق حق نماید.
هنگام سفر بعضی از وزرا و یا معاونان آنان به یزد تذكرات لازم داده شد و به گفتار و رفتار رییس دفتر رییس جمهور نیز اشاراتی انتقادی شده است.
در سفر دوم رییس جمهور كه طبق برنامه از پیش تعیین شده از شهرها و روستاهای استان گروهی را برای استقبال آورده بودند و از مسئولان آموزشگاههای مركز استان درخواست شده بود در روز رسمی دانش آموزان را بیاورند و در جایگاه و در مسیر، به انتظار نگه دارند و شگفت آنكه آموزش و پرورش یزد از مدیران آموزشگاههای دوره ابتدایی نیز خواسته بود دانش آموزان 7 تا 12ساله را در مسیرهای تعیین شده نگه دارند بدین جهت از این حركت ناخوشایند به زعم نویسنده انتقاد شد.ارسال بخشنامه غیر قانونی و تبعیض آمیز دوركاری یا اینكه به جای تعطیلی روز بعد از عید سعید فطر، معاونت ریاست جمهوری اعلام می‌كند تا پایان سال كارمندان یك روز تعطیلی را جبران كنند مورد تحلیل و نقد این هفته نامه قرار گرفت.حال در انتظار روزی هستیم كه به قول دكتر محمود احمدی نژاد بعد از اجرای لایحه هدفمند كردن یارانه‌ها فقر و بیچارگی از ایران رخت بربندد و حتی یك نفر فقیر پیدا نشود.همانگونه كه معاون وی از برگزاری جشن خانه دار شدن همه ایرانیان سخن می‌گوید.
قطعاً نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از جمله نمایندگان استان و حجه الاسلام یحیی زاده عضو كمیسیون فرهنگی مجلس كه نظارت بر كلیه كارهای اجرایی و اداری و اجتماعی كشور را دارند به این موضوع آگاهی دارند كه قرار بود به روزنامه‌های منتقد جایزه و هدیه بدهند. حال اگر روزنامه نگار و خبرنگاری بگوید عطای هدیه را به لقایش بخشیدم. چرا نمایندگان و اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس اجازه می‌دهند روزنامه‌های مجوز دار و در حال انتشار در جمهوری اسلامی ایران را بدون اینكه دادگاهی یا توقیف شده باشند در دادن یارانه‌ها به خودی و غیرخودی تقسیم كنند؟ اخیراً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با چه معیارهایی یارانه‌ها را كاهش داده و یا كلاً قطع كرده است ؟
تذكر دوستانه به مسئولان اداره فرهنگ وارشاد اسلامی یزد كه در جمع اصحاب رسانه محلی و استانی حاضر شوند و با كمال صداقت و صراحت معیارهای پرداخت یا كاهش و در نهایت قطع یارانه‌ها به مطبوعات را توضیح دهند. بدیهی است، همگان باید بدانند گفتن: «المامور، معذور» بهانه‌ای است برای شانه از زیر بار مسئولیت خالی كردن ضمن اینكه بیت المال متعلق به هیچ فرد، حزب و انجمنی نمی‌باشد تا هر گونه می‌خواهد تصمیم بگیرد و به هر كس هر مبلغ خواست بدهد، مجلس و قانون، ضابطه و راهكارها را تعیین نموده است.
نكته آخر اینكه در آغاز پنجمین سال انتشار هفته نامه آیینه یزد با اظهار سپاس و تشكر از یكایك خوانندگان و كلیه كسانی كه حضوری و تلفنی و طی نامه، هیات تحریریه هفته نامه را مورد تفقد قرارداده و در مواردی عیب‌ها و كاستی‌ها را بر شمرده اند، نگارنده اعلام می‌نماید: مادام كه آفریدگار جهان اراده نماید و قانون اجازه فعالیت بدهد از ایزدمنان درخواست می‌نماید توفیق عنایت فرماید به وسع خویش از حق گویی و عدالت خواهی تخطی ننماید.



پی‌نوشت‌ها:
1- فرازی از دعای بیستم صحیفه سجادیه
2- «نهج الفصاحه». ترجمه ابوالقاسم پاینده. صفحه 170
3- «الحیاه»، تالیف استاد محمد رضا حكیمی جلد سوم تا ششم، صفحه 70-69
4- «روزنامه اعتمادالسلطنه»، انتشارات امیر كبیر، چاپ 1350، صفحه 389


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا